In questi giorni mi è capitato di parlare spesso di Mobile Gambling, visto ormai come il più promettente dei servizi a valore aggiunto su cellulare sia dagli operatori di rete mobile sia dai Mobile Service Content Provider, che devono trovare una valida alternativa ai servizi di personalizzazione in un mercato, come quello italiano, che ha subito un consistente ridimensionamento.

Come abbiamo già avuto modo di affrontare in altri post ( Winga - Telco&BettingMobile Betting ) le attese al momento sono elevate ma è lecito chiedersi quale sarà il successo di un’offerta di Betting e Skill Games su mobile. E’ comunque difficile ipotizzare che il Poker nella modalità a torneo replicherà sul mobile anche il successo sul web, sembrano invece più adatti giochi come Betting, Casinò e Gratta e Vinci. Ricopre un ruolo importante anche il tema della piattaforma visto che al momento in Italia circa il 75% del traffico dati da mobile proviene da utenti che usano iPhone. Altro aspetto strategico per il successo dei giochi su mobile è quello della modalità di acquisizione degli utenti, ciò sarà l’elemento di distinzione tra 2 tipologie di clienti:

  • clienti acquisiti ed attivi sul web a cui si mette a dispiosizione anche la possibilità di giocare su mobile. Significa quindi che utilizzano il mobile come canale aggiuntivo destinando probabilmente una quota marginale del proprio tempo e del proprio “budget di gioco”;
  • clienti acquisiti su mobile ed attivi prevalentemente su quel canale. Si tratta di utenti che preferiscono giocare da cellulare e quindi rappresentano un target nuovo.

Naturalmente la necessità di dover compilare il contratto con il concessionario e dover spedire il documento rappresenta un ostacolo ad una strategia di acquisizione prevalentemente su mobile.

Ciò premesso per capire cosa succederà in Italia nei prossimi anni e scoprire se il 2010 sarà l’anno del Mobile Gambling, può essere utile osservare cosa accade all’estero nei mercati più maturi dell’Italia ed in cui hanno già esperienza su questa tematica. Ho chiesto quindi a Steve Clark, consulente esperto di Mobile Gambling di Clark Associates, di raccontarci cosa succede in UK. Riporto qui di seguito il suo intervento, Grazie Steve.

The state of play in the UK is quite interesting at the moment.  In a conference in 2008 Charles Cohen, CEO of Probability plc said that up until now people had been calling every year the “year of mobile gambling” and had been wrong; however now (2008) was “really the year of mobile gambling” – so what has happened since then….?

The UK Gambling Commission’s survey on remote gambling participation (Sept 2009) shows that 9% of respondents remote gambled using PC, Laptop or PDA whilst 2.9% participated on a mobile phone.  This suggests that the mobile market should be a third the size of the PC market, but all the evidence suggest that this isn’t the case.

Anecdotal evidence suggests that sports book and events based betting is faring far better than graphical games with in-running betting doing particularly well.  This is no-doubt because the former kind of usage is far better suited to mobile devices both because the interface is less graphically demanding and many people may be gambling from the events venues themselves, so the mobile device is a distinct advantage.

For companies building Poker, Casino, Bingo and other games there are many challenges to be dealt with, not least the plethora of different phone types.  A couple of years ago most companies plumped for developing J2ME products to get the maximum coverage, however since then the market for smart phones has exploded and very few developers have kept up.  The market is still further complicated where for example licensing restrictions such as with the iPhone mean that you cannot develop real money applications and sell through the App Store.  The approach taken by some is to develop a free play for fun app and use it to cross promote a web based service accessible via Safari.

For many gambling companies it can cost far more to maintain a mobile service than a web service, and for lower return; also many services have been bolted on using different interfaces and needing a separate login and wallet.

Probability plc is one of the few measurable yardsticks as being an AIM listed company they must publish their result regularly and are audited.  The early growth of the last couple of years seems to be slowing now and in the last quarter the results published show a dip in Net Gaming Revenue and new player registrations.

In my view the jury is out – 2008 may have been a good growth year for Probability, but I think it is going to be a year or so before the state of the handset market settles down and a clearer view of target devices appears, the impact of new niche devices such as the iPad can be assessed and those who may have had their fingers burnt the first time around are prepared to give it another try.